GLUTAMINA

 

Pentru marea majoritate a oamenilor, Glutamina este doar unul dintre cei 20 de amino acizi care constituie proteina. Nici macar nu este considerata amino acid esential, deoarece organismul uman are capacitatea de a o sintetiza.

Si totusi, glutamina este poate cel mai important amino acid din organism, care creeaza starea anabolica din celula musculara si protejeaza corpul de supra-antrenament.

Pare incredibil ca un singur amino acid sa produca atitea efecte in corp. Aproape fiecare tesut contine glutamina, dar cantitatile cele mai mari se gasesc in muschi si in plasma sanguina.

Intrebarea este, ce se intimpla insa cind corpul nostru este supus unui stres intens si cantitatile de glutamina incep sa scada, acest lucru intimplindu-se cind corpul este supus exercitiilor fizice intense, iar glutamina scade rapid din muschi si plasma?

Desi obtinem glutamina din alimentatie, este important pentru muschi sa primeasca glutamina in doze mari pentru a fi cu adevarat eficienta. Tesutul muscular insusi este capabil sa sintetizeze glutamina din ammonia si glutamate. In circumstante fiziologice normale, corpul poate produce glutamina de care are nevoie.

Motivul pentru care o mare parte a tesutului muscular are nevoie de glutamina este multitudinea de efecte benefice pe care aceasta o are asupra muschilor. Prin intermediul circulatiei sanguine, glutamina este trasferata in tesuturi pentru a fi folosita ca sursa energetica si pentru a stimula sistemul imunitar.

Glutamina este direct implicata in sinteza proteinelor si este un puternic stimulent anabolic. Cind corpul este supus unui stress crescut, cum ar fi o boala sau antrenamente intensive in care se ridica greutati mari, necesitatile de glutamina sint mult mai mari.

In timpul antrenamentului cu greutati, consumul de glutamina este extins si la alte zone ale tesuturilor musculare, nivelul plasmatic de glutamina scade, iar pentru a compensa aceste goluri, tesutul muscular este stors de propriile rezerve.

Exercitiul intens cauzeaza si o cantitate mai mare de hormoni catabolici, cum ar fi corticosteroizii. Acesti hormoni catabolici lipsesc muschii de glutamina chiar si dupa ce exercitiul fizic a incetat.

Glutamina este indirect responsabila si de cresterea starii de hidratare a celulelor musculare. Cantitatea de apa din celulele musculare se poate schimba in citeva minute, de la starea perfecta de hidratare la deshidratare.

Cind celulele musculare sint bine hidratate, se opreste distrugerea proteinelor si a glicogenului muscular. Daca o celula devine deshidratata, proteinele incep sa se descompuna dramatic si apare starea catabolica.

Experimentele au aratat ca daca o celula musculara izolata este pusa intr-o solutie care contine insulina si amino acizi, insulina transporta amino acizii in celulele musculare, crescind astfel sinteza proteica. Cind nivelul de glutamina in celulele musculare este ridicat se stimuleaza intrarea amino acizilor in acestea.

Amino acizii nu intra direct in tesutul muscular, ci trebuie sa ajunga printr-un sistem special de transport. Daca in timpul exercitiului fizic nivelul glutaminei este scazut, celulele se deshidrateaza si intra intr-o stare catabolica.

Rolul glutaminei in supra-antrenament

Atit barbatii cit si femeile care practica culturismul pot sa fie usor supra-antrenati. Supra-antrenamentul se instaleaza cind balanta dintre intensitatea antrenamentului si timpul afectat recuperarii nu este potrivita.

O data ce o persoana a pasit in zona supra-antrenamentului tot efortul si munca sa vor fi in zadar. Cu cit se va antrena mai tare, cu atit va progresa mai putin.

Un motiv des intilnit pentru care multe persoane ajung in faza supra-antrenamentului este lipsa de glutamina in tesuturile musculare. Studiile au aratat ca dupa o sesiune de antrenament nivelul de glutamina are nevoie de 24 de ore ca sa se refaca la starea de dinaintea antrenamentului.

Unii atleti au ramas in faza de supra-antrenament chiar si pentru doi ani, fara sa inregistreze progrese, nivelul lor de glutamina fiind scazut in tot acest timp. Aceasta poate distruge capacitatea muschilor de a resintetiza glutamina. De asemenea, persoanele supra-antrenate sint victime usoare pentru infectii si diferite boli, sistemul lor imunitar fiind slabit.

In perioadele in care sistemul imunologic este foarte solicitat, metabolismul glutaminei creste pentru a sustine o divizare rapida a celulelor, sinteza proteinelor si productia de anticorpi. Aceste celule ale sistemului imunitar obtin din plasma suportul adecvat de glutamina.

Daca acest suport de glutamina nu se gaseste in plasma, celulele imunitare nu se pot mobiliza sa protejeze corpul impotriva infectiilor si bolilor. De aceea, nivelul scazut de glutamina afecteaza sever sistemul imunitar.

Studiile stiintifice recente au aratat ca glutamina administrata oral este eficienta, reduce pierderea de glutamina din muschi si ii ajuta sa-si mentina rezervele de glutamina de-a lungul unor conditii catabolice.

Este foarte indicata folosirea prafului de glutamina inainte de antrenament, crescind nivelul glutaminei plastice si prevenind scaderea acesteia din celulele musculare.

Dupa antrenament este foarte importanta ingerarea unei bauturi de proteine si carbohidrati intr-un interval de 30 de minute pentru a asigura o refacere optima. Proteina va asigura suportul necesar de amino acizi, iar carbohidratii vor creste nivelul insulinei, care va ajuta transportul acestor amino acizi in muschi.

Daca nivelul glutaminei din celulele musculare este ridicat, timpul de refacere va fi mai scurt si sansele de supra-antrenament sint aproape nule.

Glutamina poate fi considerata un amino acid neesential pentru persoanele respective, dar cei care vor sa fie buni culturisti, cei care ridica greutati pentru a forta muschii sa creasca trebuie sa ia in considerare glutamina ca un amino acid “conditional esential”, pentru ca acest tip de efort fizic obliga corpul sa foloseasca cantitati mari de glutamina. De aceea, glutamina este cel mai important amino acid individual pentru culturisti.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s